Praktikniveau 1 del 2

Før praktikken

På praktikniveau 1 skal jeg ud på Lindevangskolen. I den anden del af praktikperioden har jeg fået en ny praktikgruppe der består af Ali, Sara og Louise. Den første del var fra d. 14/11-16 til d. 24/11-16, og den anden periode er fra d. 20/2-17 til d. 17/3-17. Så denne gang bliver det 4 uger.

I løbet af praktikken vil jeg gerne igen have fokus på klasseledelse, mere specifikt at få ro i klassen og mindske støjen, for at optimere den effektive læringstid. I den forbindelse har jeg lavet et observationsskema, jeg vil have mine medstuderende til at udfylde imens jeg underviser. Jeg håber at kunne påvirke roen i klassen med noget whole brain teaching.

Jeg glæder mig også til at undervise og forhåbentlig ikke blive ligeså nervøs som sidste gang. 


Under praktikken

I dansk lavet vi 2 forløb. I de to første uger af praktikken planlagde vi alt undervisningen fra bunden, med en smugle hjælp fra clio online. Vores forløb om de sociale medier varet 26 lektioner og vi startede med en fagdag, hvor vi havde alle 6 lektioner.  Det var meget spændene at være med til deres almen dannelse i IT og kommunikation. I forløbet lavet eleverne nogle GoAnimate videoer for at opsummer vores forløb.

Her er den GoAnimate video jeg lavet om det private- og offentligerum:

I de to sidste uger i dansk planlagde vi undervisningen efter Gyldendals undervisningsmateriale Fandango, i et forløb om Bent Haller. Vi havde kun 18 lektioner til dette og Maria-Louise tog overfor os efter følgende. Det var interessant at arbejde ud fra en bog, men det var også en udfordring for mig da jeg skulle holde mig til boge, og ikke komme med kreative ideer.

I engelsk havde vi et tema om historiske helte og om non-fiction. Største delen af undervisningen gik mad at eleverne skrev en biografi om en historisk helt. Til slut i forløbet afleveret alle eleverne deres opgaver og de fik individuel feedback og dem der havde lyst fik lov til at presenter foran klassen. I engelsk timerne havde jeg fokus på og hjalp en af de piger der havde store problemer med det engelsk. Hun have brug for meget hjælp, men det var også hindes selvtillid der skulle boostes. Hun fik aflever en rigtig fin opgave og jeg fik hende også overtalt til at præsentere hendes opgave. Jeg er virkelig stolt af hinde og det var en oplevelse af jeg kan gøre en forskel som lærer og det er fantastisk.


Efter praktikken

I løbet af praktikken begynder jeg at slappe mere af før jeg skulle undervise. Jeg fik dog ikke  sovet særlig meget, af nervøsitet, men det var en forbedring fra sidste gang. I løbet af den første uge fandt jeg ud af at 5.C var forstille i forhold til mit fokus område om ro. På grund af hvor stille 5.C var skiftede jeg mit fokus til noget omkring feedback, men efter vejledningen med Jesper gik jeg fuldstændig væk fra den ide. Jeg ende med at fokuser på de to forskellige måder vi havde forberedt os på, fra bog og planlægningen fra bunden, og lærernes forberedelses tid.  Det er et vigtigt emne for mig, da jeg gerne vil være en kreativ lærer der laver forløber fra bunden, men der er ikke tid til at være den slags lærer.  Hvilket jeg går meget mere i dybten med i min praktikopgave og i mit blog indlæg Forberedelse i den danske folkeskole.

I praktikperioden er jeg også blevet udfordret på min ordblindhed. Jeg valgte at fortælle eleverne det første gang jeg skulle undervise i dansk og bad dem om at rette mine stavefejl oppe på tavlen hvis de opdaget nogle. Jeg var meget nervøs, men jeg er glad for at jeg gjorde det. Jeg lavet en et par stave fejl i løbet af den time, som de fik rettet og det var ikke så slemt som jeg havde frygtet. Efter timen kom en af eleverne op til mig og sagde at jeg var meget god til at stave i forhold til at jeg var ordblind. Jeg syndes jeg har stået i en del svære situationer, i sær i dansk timerne da det ikke er mit fag, men mine medstuderende har rost mig for ikke at give svaret i dansk, men at tage eleverne med i mine udregninger. Jeg syndes det har været svært i denne praktik og derfor er jeg begynd at lede efter en ordlind engelsk eller dansk lærer, der ville havde lyst til at give mig nogle gode råd til at håndtere min ordblindhed.