Praktikniveau 1 del 1

Før praktikken

På praktik niveau 1 skal jeg ud på Lindevangskolen med min praktikgruppe der består af Ali, Fie og mig. Vi skal være der af to omgange. Den første del er fra d. 14/11-16 til d. 24/11-16, og den anden periode er fra d. 20/2-17 til d. 17/3-17.

I de to første uger af praktikken på Lindevangskolen har jeg besluttede mig for at have fokus på klasseledelse, mere specifikt at få ro i klassen og mindske støjen. Da jeg underviste min klasse i LG2 fik jeg meget feedbacken at jeg skal finde og sætte mine granser i forhold til ro i klassen så jeg ikke selv forværre støj niveauet.  Jeg glæder mig til at se nogle teknikker og forhåbentlig også implementer dem i min undervisning på klassen.

Jeg har aldrig været vikar på en skole så jeg glæder mig også til at stå foran en klasse. Jeg er sikker på jeg nok skal nå at blive rigtig nervøs, men jeg glæder mig til at stå i lærerollen og det er også et vigtigt mål for mig i denne praktik periode.


Under praktikken

Her er planen for min undervisningsgang med 3C


Efter praktikken

Under første del af praktikken på Lindevangskolen var der en masse nye indtryk. Min praktikgruppe og jeg har Kirsten som praktiklærer og følger hinde i dansk og engelsk i 3B og 3C. I løbet af de to første uger observeret jeg at det var to meget forskellige klasser. I 3C havde de en rytme til at få ro (klap klap tys tys klap klap tys tys) som virkede rigtig fint. 3C har kendt til denne ro-teknik fra de startede i børnehaveklasse og Kirsten har også valgt at bruge den. Derimod har Kirsten ny indført den samme rytme i 3B og den funger ikke særlig godt. 3B respekter ikke at det betyder ro og derfor prøvede vi at indfør en anden teknik, men den fungeret lige så dårligt. Da vi var i fællessang med hele skolen var der en helt masse forskellige ro-teknikker og der blev ikke rigtig ro på noget tidspunkt. Efter de oplevelser overvejede jeg om man burde blive enig om én ro-teknik på en skole og hvilken virkning det ville have på eleverne.

Min største sejer i praktikken var da jeg underviste 3C. Jeg var så nervøs for at undervise, men da jeg stod foran klassen begynde jeg at slappe af og syndes også det var lidt sjovt. Jeg fandt tilbage til nogle af mine spejderleder evner og følte at jeg nogle havde styr på det og kunne tilpasse planen imens jeg underviste.