Pap og process

Logbog for håndværk og design undervisning tirsdag d. 20. august 2019.

Dette semester handler rigtig meget om innovation og processer, hvilket jeg er rigtig glad for, da jeg har meget at lærer inde for det område. Jeg håber at jeg i dette semester kan blive bedre til at hvile i processerne og ikke se eksperimenter og afprøvninger som intenderede elementer, men som en del af processen og en udvidelse af mine løsningsmugligheder.

I dag brugte vi en del tid på at snakke de formelle krav igennem og introducer os til de nye mennesker i klassen. Derudover blev vi også fordelt i studiegrupper og havde en lægnere debat om hvordan man arbejder med en logbog, både for vores egne læring, men også hvordan man evt. stillasere det for ens egne elever. Dette var en ganske fin debat, hvor Dan og jeg havde meget forskellige syn på sagen, hvilket er godt at huske at elever nok også har forskellige måder de bedst kan lide at lave logbog.

Når jeg selv for en klasse så vil jeg meget gerne arbejde med portfolioer med dem, hvor vi fokuser på process og tanker, men jeg går ikke meget op i de daglige logbøger. For mig er det vigtigst at de kan huske og dokumenter deres process og tanker i portfolioen.

Det jeg syndes var mest spændene ved dagens undervisning var min samtale med vores nye underviser Signe, hvor jeg nok snakket mest. Som jeg sagde i starten af logbogen syndes jeg process er rigtig svært og jeg vil helst producere det første jeg kommer på. Dette var tydeligt i den opgave vi arbejdet med i dag.

I grupper af 3 havde vi sprættede noget tøj op og overført mønster delene til pap og der efter skulle vi lave noget ud af formerne. Vi kunne både bruge stoffet og pappet. Da et skørt og 2 arm stykker var skåret ud i pap så jeg en bænk til haven, men høner. Da jeg viste mine gruppe, hvad jeg tænkte arbejde vi en del ud fra en form, men evt. i stedet for en bænk kunne det være en hylde, computerbord eller tv reol. Vi havde også lidt andre former inden, men holdte os mest til den første form. Neden under kan ses noget af processen, men der er ikke billeder af alle vores versioner, da jeg ikke er så god til at dokumenter og følge med min hjerne.

Selvom vi havde flere forskellige ideer, kom vi tilbage til min første ide, men en enkel forbedring fra Emils side der tilføjet en ekstra hylde til hynderne, så de kan ligge i regnvejr udenfor.

Jeg tror at jeg gerne vil skabe det første jeg tænker på er fordi jeg ser mit håndværk som en kunstner. Til undervisningen i dag læse jeg teksten Å se design som redesign – Formgivingsdidaktiske betraktninger af Jan Michl. I denne tekst skriver Michl om hvordan at design og designer har været anset som kunstner i vores kultur og ikke som samarbejdspartner, med de mennesker der påvirker udtrykket. En designer sår ikke alene og designer, mange designer havde deres koner eller elever til at kommen med kommentere til designet og der er også dem der skal producere produktet. Et eksempel på dette er Arne Jacobsens stol Myren, der i sit oprindelige design kun havde 3-ben, men var for ustabil.

Jeg tror at jeg skal blive bedre til at se design processen som et samarbejde, og selv om jeg først laver et design skal havde andre ind og forberede det, som Emil gjorde med pap-bænken.

Dette bringer mig frem til hvad jeg bør gøre med mine elever, på baggrund af disse refleksioner. Når jeg skriver opgave, laver jeg altid et løst udkast og gennemlæser det. Dernæst for jeg kommentere fra en og retter den, og dernæst en anden. Jeg giver også gerne kommentere til nogles andre opgave og får inspiration. Til sidst retter jeg den igen en sidste gang og så aflever jeg den. Denne process med feedback og inspiration vil jeg meget gerne indføre i mine engelsk timer, men måske er det også en god ide at gøre det i Håndværk og design. At skitser et projekt og få eleverne til at give råd og feedback til hinanden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *