Et nyt fag

Håndværk og design – et nyt fag

Dette er en refleksion på kapitel 1 i H. Schneider og S. Pedersens bog ”Håndværk og design – en fagdidaktik” fra Hans Reitzels forlag.

Mine egne tanker

Jeg kan godt lide udviklingen fra sløjt og håndarbejde til håndværk og design. Det med at sætte fokus på problemløsning og kreative evner syndes jeg er en så vigtig evne at udvikle i børn. At give eleverne forskellig muligheder til at udvikle de håndværksmæssige evner de godt kan lide og finde deres eget design syndes jeg giver så god mening.

At give eleverne en forståelse og design og opdele det i de tre ben: brugsværdi, skønhedsværdi og symbolværdi også kaldt funktion, æstetik og kommunikation, giver en god og let måde at tilgå design. Jeg glæder til at få mere faglig viden om design, da jeg har designet mange ting i mit liv, men har ikke haft en god faglig viden om designudvikling. Det til kommer også entreprenørskab der handler om, at designede genstande anerkendes og tilkendes værdi. Entreprenørskab er også en ny ting for mig, men jeg sætter pris på rammen og vil rigtig gerne lave gruppearbejde med eleverne der er til skolen og kan tilføje værdi til skolen. Det kunne for eksempel være legetøj til legepladsen, kuliser til 3. klasses teaterstykke eller noget i den stil.

En ting jeg stadig ikke helt forstår, er delen med bæredygtig udvikling i håndværk og design. Jeg kan sagtens se at eleverne skal få en forståelse af at spare på materialerne og vælge de bæredygtige materialer og genbruge materialer, men jeg syndes stadigt at det er et svært koncept og vil gerne undersøge de nærmer.

I kapitlet nævner de den overstående video. Jeg syndes han kar en masse gode pointer og  er også enig i en del af det han sige. Hvis vi ikke sætter pris på de praksis-musiske fag er der ikke nogle elever der vil gå den vej også for vi får mange arbejdsløse akademiker. Dog er det ikke nok at vi skifter fokus i skolen, men vi  børe gøre det i hele samfundet. Jeg er også enig i at det krævet mod at udvikle kreative ideer fordi man skal kunne fejle for at blive beder. Det hvor jeg ikke er helt enig med Robinson er at vores uddannelsessystem dræber kreativitet. Der er store forskelle på det danske og engelske skolesystem og der er mere frihed i det danske system.

Studiespørgsmål

  1. Overvej og beskriv den undervisning i sløjd og håndarbejde, du selv har oplevet i grundskolen.

Jeg gik ikke på en folkeskole og min privat skole var ret speciel. Jeg gik på Freinetskolen i Valby, der ligger stor vægt på de kreative fag. Her kunne man selv tilmelde sig til timer om eftermiddagen og timerne blev afholdt på tværs af klassetrin. Vi have timer i træ (sløjt), sy (håndarbejde), papir (papir værksted, med bog binding og genbrugspapir), ler (keramik) og mange andre kreative fag. I hvert fag lokale var der hylder med alle elevernes projekter, dom man så kunne lave vider på. Det vil sige at vi selv valgte hvilket projekt vi ville lave. Hvilket gjord at der var en stor frihed til design og ide udvikling.

  1. Hvilke eksempler eller elementer vil kunne leve op til fagformål for håndværk og design?

De fleste af de projekter jeg lavet ville kunne leve op til fagformålende. Jeg lavet for eksempel en rød kappe i 8. klasse i sy, hvor jeg slev skulle udtænke mønster (naturligvis med hjælp og vejledning fra læren). Jeg lavet også en stor potteskjuler til min mor i træ, da vores stuebirk var så stor at hun kun havde en grim potte at sætte den i.

  1. Opstil en liste over begrundelser for, at håndværk og design er et vigtigt fag i skolen.

Se oven over i mine egne tanker for en uddybelse.

  • Udvikler børn der kan tænke kreativt og lave problemløsning.
  • Udvikler kommende entreprenører.
  • Udvikler elevernes finmotorik.
  • Giver dem evnerne til at sætte en hylde op og samle et IKEA skab.
  • Styrker samarbejde.
  • Sætter fokus på erhvervsuddannelserne.
  • Giver eleverne en forståelse for bæredygtighed.
  • Kan opbygge resiliens hos eleverne og en forståelse af at være en selv forvaltende person.

Øvelse

Design 3 nøgleringe. En der tager afsæt i funktion, en der prioriterer æstetikken og en der fortæller om ejermanden. Gør rede for tænkt fremgangsmåde og materialer.

Den første nøglering (til venstre) er der fokus på funktion. Nøgleringen er en korkprop med en lædersnor i gennem. Korkproppen skal ligges i kogende vand og ligge og søbe før man bruger et lille drilbor til at lave hul igennem midten. Nøgleringen er perfekt til nøglerne til båden og strandhuset, da den vil fylde op hvis man taber den i vandet (dog skal der ikke være mange nøgler på for at det bliver for tungt). Korkproppen kan skærers ud og farves for at gøre den mere æstetisk.

End anden nøgle ring er baseret på æstetikken. Dette er et område jeg ikke er særlig god til, men nøgleringen er 3 træ perler i forskellige former der er malet nogle striber på og trykket på en leder snor. Jeg vil gerne holde det forholdsvis simpelt, men ikke primitivt. Hvis man ville skulle lave denne nøglering vil jeg anbefale at købe perlerne i og bare male dem og sætte dem på en lædersnor.

Den tredje nøglering (til højre) er designet ud fra at sige noget om mig (ejermanden). Nøgleringen er Huffelpuffs logo fra teaterstykket “Harry Potter and the cursed child”. Det omformet H det linjer en grævling  vil være en måde at kommunikere mit forhold til Harry Potter og Huffelpuff. Jeg tænker at nøgleringen er lavet af en plade sølv der ville kunne live savet ud og drillet nogle små huller i. Nøgleringen er fat fat i en forholdsvis grov kæde og oxideret efterfølgende, så den for den sorte farve.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *