Håndværk uden for undervisningen

Dette er en refleksion på kapitel 4 ”Design og håndværk uden for den obligatoriske undervisning” i H. Schneider og S. Pedersens bog Håndværk og design – en fagdidaktik fra Hans Reitzels forlag.

Mine egne tanker

Dette kapitel henvender sig mest til folk der gerne vil undervise i indskolingen eller arbejde i børnehaver og SFO’er. Jeg regner med at arbejde i udskolingen og måske mellemtrinet og derfor er dette kapitel ikke så praktisk relevant for mig, men mere en god grund viden.

Kapitlet kommer ind på hvordan de håndværksmæssige færdigheder er blevet skrevet ud af målende for indskolingen og der er heller ikke noget eksplicit om det i børnehaverne. Det vil sige at det sagtens kan være første gang at eleverne der starter til håndværk og design arbejder med håndværksmæssige teknikker og materialer. Jeg syndes det er en bekymrende udvikling at vi, som samfund, ikke ligger vægt på de håndværksmæssige og motoriske ting da jeg tror på at det er en anden måde at lærer og forstå på.

Kapitlet kommer også ind på hvordan at adgangen til værktøj og materialer kan være svært for børnene at få fat på i når de er der hjemme. Der er ikke mange forælder der samler IKEA-møbler med deres børn eller lærer dem at sy på en symaskine, hvilken også gør at håndværk og design er sådan et vigtigt fag i skolen. De håndværksmæssige og designmæssige færdigheder kommer alle til at bruge i deres liv, for eksempel når man flytter, så selv hvis det ikke er de fleste elever der tager en erhvervsuddannelse er det vigtigt evner at have i forhold til almen dannelse.

Jeg syndes det er nogle vigtige færdigheder eleverne lærer i Håndværk og design, men jeg syndes også det er rigtig vigtigt at vi opfordre dem til at lave deres egne DIY- projekter uden for skoletiden.

Studiespørgsmål

  1. Opstil en oversigt over håndværksmæssige færdigheder, du har lært som barn, stadig kan og har glæde af at kunne.

Symaskine, sy i hånden, strikke, flette, bogbinding, knytte, knagestrik, save, sømme og der er sikkert flere jeg ikke lige kan huske at jeg lærde i min skole tid.

Øvelse

Gør det selv. Vælg en DIY-opgave, du har lyst til at gå i gang med. Overvej, hvorfor opgaven forekommer lystfuld. Gennemfør opgaven og dokumenter, hvad der sker, og hvilke følelser og fornemmelser der dukker op i forskellige faser. Diskuter, hvad følelser og fornemmelser betyder for arbejdet.

Jeg har valgt at tage udgangspunkt i mit forklæde projekt i forhold til disse refleksionsspørgsmål. Jeg blev færdig med forklædet for en uge siden, så mine tanker er stadig freske.

Det der var tiltrækkende ved opgaven var at jeg ikke har kunnet finde et forklæde jeg har syndes om og jeg vil gerne have mit genet forklæde til når jeg bager. De fleste af mine egne projekter jeg laver er fordi jeg kan lave det lige som jeg vil havde, hvis jeg har evnerne. Ud over projekter der er til mig selv har jeg også den del projekter som jeg sælger til venner og familie og derfor er det jo på ønske fra mine kunder. Jeg kan godt lide at produkterne og se min fremgang og derfor kan jeg godt lide at have en masse projekter i gang.

Jeg lavet selv mønstret på mit forklæde og det gør jeg ofte for at udfordrer mine kreative evner i forhold til problemløsning. Det største problem var bindebåndet. Jeg kunne have lavet det i et stykke stof og havde syet skørtet og forstykket på bagsiden, men det ville havde gjort bagsiden meget grim, så jeg valgte den anden løsning. Jeg bliver sjældent frustreret når jeg arbejder med garn eller stof, da jeg nu ikke laver ligeså mange fejl som jeg gjorde for nogle år siden. Jeg oplever flere frustrationer når jeg arbejder med træ, da jeg ikke er så god som jeg gerne vil være. Jeg kan bedst lide at bearbejde med de bløde materialer for dem er jeg allerede gode til og de hårer materialer kan man ikke arbejde med i sofaen.

Da jeg var færdig med forklædet var jeg glad og vise det frem til min familie, men jeg er også lidt skuffet, over de fejl jeg kan se fordi jeg har kigget på en hver kvadrat centimeter. Denne skuffelse forsvinder når jeg kommer lidt på afstand af projektet og jeg er rigtig glad for mit forklæde.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *